با ما همراه باشید

سلامتی

سردرد خود را با این ده روش خانگی موثر به راحتی درمان کنید

منتشر شده

در

سردرد

سردرد از جمله بیماری های متداولی است که می توان گفت تمامی افراد به آن دچار می شوند. انواع سردرد شامل سردرد میگرنی ، سردرد تشنجی ، سردرد خوشه ای ، سردرد سینوزیتی و … وجود دارد.

در ادامه راه کارهایی برای درمان خانگی سردرد برایتان آورده ایم.

سردرد

درمان سردرد با روش های ساده و خانگی

۱. آب بیشتری بنوشید

کاهش سطح آب بدن یکی از دلایل بروز سردرد می باشد.

تحقیقات نشان می دهد کم آبی مزمن و کمبود آب در بدن یکی از عوامل اصلی سردر می باشد. نوشیدن آب تنها در مدت 30 دقیقه الی سه ساعت سردرد شما را بهبود خواهد داد. برای درمان این عارضه بیشتر آب بنوشید

۲. منیزیم بیشتری مصرف کنید

استفاده ی روزانه از منیزیم به کاهش دفعات و شدت سردردهای میگرنی کمک می‌کند. البته مصرف مکمل‌های منیزیم می‌تواند عوارض جانبی گوارشی، مثل اسهال را در برخی افراد به‌همراه داشته باشد. بنابراین توصیه می‌شود که برای درمان سر درد با منیزیم، کار را با دُز کمتر شروع کنید و حتما نظر پزشک‌تان را جویا شوید.

۳. مصرف الکل را کاهش دهید

تحقیقات نشان داده‌اند که الکل می‌تواند علائم میگرن را در یک‌سوم از افرادی که اغلب دچار این نوع سر درد می‌شوند، تحریک کند. الکل همچنین باعث بروز سر درد تنشی و خوشه‌ای در بسیاری از افراد می‌شود.

۴. به‌اندازه‌ی کافی بخوابید

کم خوابی می‌تواند بر سلامتی شما تأثیرگذار باشد و حتی می‌تواند باعث بروز سر درد شود.

باید در نظر داشته باشید که بیش از اندازه نیز می‌تواند به سردرد منجر شود؛ بنابراین برای جلوگیری طبیعی از بروز سر درد باید به‌اندازه‌ی کافی بخوابید. برای ۷ تا ۹ ساعت خواب شبانه برنامه‌ریزی کنید تا بهترین نتیجه را شاهد باشید.

۵. غذاهایی با هیستامین بالا نخورید

جهت درمان سردرد از خوردن غذاهایی که هیستامین بالایی دارند خودداری کنید هیستامین در برخی غذاها مثل پنیرهای کهنه، غذاهای مخمرشده،‌ آبجو، شراب، ماهی دودی و گوشت‌های حاوی مواد نگهدارنده یا نمک‌سودشده وجود دارد.

۶. از روغن‌های مفید استفاده کنید

این روغن ها مایعات غلیظی هستند که ترکیبات معطر گیاهان مختلف را دربر دارند. این روغن‌ها مزایای درمانی فراوانی دارند و اغلب به‌صورت موضعی استفاده می‌شوند؛‌ البته انواع خوراکی هم دارند.

روغن نعناع بیابانی و اسطوخدوس برای درمان سر درد مؤثرند. ماساژ شقیقه با روغن نعناع بیابانی می‌تواند علائم سر درد تنشی را کاهش دهد. از طرف دیگر، ماساژ لب فوقانی با روغن اسطوخدوس و استنشاق آن در کاهش سر دردهای میگرنی مؤثر است.

۷. ویتامین ب کمپلکس استفاده کنید

بعضی از ویتامین‌های بی در برابر سردردها خواص محافظتی دارند. بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که مکمل‌ ویتامین بی ریبوفلاوین (B2)، فولات، ویتامین b12 و ویتامین B6 می‌توانند علائم سردرد را کاهش دهند.

۸. استفاده از کمپرس سرد

استفاده از کمپرس سرد یا کیسه‌ی آب سرد می‌تواند در کاهش علائم سر درد مؤثر باشد. قرار دادن کمپرس سرد یا یخ‌زده روی گردن یا سر به کاهش التهاب منجر می‌شود، انتقال یا رسانایی عصب را کاهش می‌دهد و رگ‌های خونی را باریک‌تر می‌کند؛ تمامی این موارد به کاهش درد کمک می‌کنند.

نتیجه‌ی تحقیقاتی که روی ۲۸ زن انجام شده نشان می‌دهد که قرار دادن بسته‌های ژله‌ای سرد روی سر می‌تواند باعث کاهش چشمگیر سردرد میگرنی شود.

برای درست کردن کمپرس سرد می‌توانید از یک کیسه‌ی ضد‌آب استفاده کنید و داخل آن یخ بریزید. کیسه را با یک حوله‌ی نرم بپوشانید و آن را پشت گردن، سر یا شقیقه‌ها قرار دهید تا سردرد کمتر شود.

۹. از کوآنزیم Q10 استفاده کنید

کوآنزیم Q10 ماده‌ای است که به‌صورت طبیعی در بدن تولید می‌شود و در روند تبدیل غذا به انرژی مؤثر است. این ماده همچنین به‌عنوان آنتی‌اکسیدانی قوی عمل می‌کند.

مصرف مکمل‌های کوآنزیم Q10 یک روش درمانی مؤثر و طبیعی برای سردرد است. نتیجه‌ی مطالعه‌ای که با حضور ۸۰ نفر انجام شد، نشان داده است که مصرف روزانه‌ی ۱۰۰ میلی‌گرم از مکمل کوآنزیم Q10 می‌تواند شدت و مدت زمان میگرن را کاهش دهد؛ علاوه بر اینکه تعداد دفعات بروز این نوع سردرد را نیز کمتر می‌کند.

تحقیقات دیگری نیز با حضور ۴۲ نفر انجام شد که اغلب دچار سردردهای میگرنی می‌شدند. نتیجه‌ی این مطالعه نشان می‌دهد که مصرف روزانه‌ی سه دُز ۱۰۰ میلی‌گرمی از کوآنزیم Q10 می‌تواند تعداد دفعات بروز میگرن و علائم مرتبط به میگرن مثل تهوع را کاهش دهد.

۱۰. رژیم غذایی محرومیت را امتحان کنید

برای درمان سردرد رژیم غذایی محرومیت را امتحان کنید

مطالعات نشان می‌دهند که تحمل‌ناپذیری غذایی می‌تواند محرک بروز سر درد باشد. برای اینکه بدانید کدام‌یک از غذاها باعث ایجاد سردرد می‌شوند، می‌توانید از روش رژیم محرومیت (Elimination) استفاده کنید و در نهایت، غذاهایی را که منجر به بروز علائم سردرد می‌شوند بشناسید و آنها را حذف کنید.

پنیرهای کهنه، الکل، شکلات، مرکبات و قهوه، شایع‌ترین غذاهایی هستند که علائم سردردهای میگرنی را ایجاد می‌کنند.

در یکی از مطالعات انجام شده، یک رژیم ۱۲ هفته‌ای توانست تعدادی از سر دردهای میگرنی افراد را کاهش دهد. تأثیرات این رژیم از هفته‌ی چهارم آغاز شدند.

مجله اینترنتی نوروزانه ارائه‌دهنده‌ی انواع مقالات پزشکی و سلامتی می باشد.

طراحی ، توسعه و پشتیبانی : گروه نرم افزاری آیدین

 

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تناسب اندام

سبوس برنج این پودر شگفت انگیز ( داستان آشنایی من و سبوس برنج )

منتشر شده

در

سبوس برنج

سبوس برنج دارای خواص بسیار شگفت انگیزی است، شخصا از سبوس برنج مدتی است استفاده می کنم و تاثیرات عالی آن را بر روی موها، پوست و سیستم گوارش خود مشاهده نموده ام به همین خاطر بر ان شدم تا مقاله ای پیرامون خواص سبوس برنج در این قسمت قرار دهم. (بیشتر…)

ادامه مطلب

سلامتی

ورم معده و هر آن چه پیرامون این بیماری باید بدانید

منتشر شده

در

ورم معده

ورم معده از جمله بیماری های دستگاه گوارش بوده که بسیار دردناک است و بسیاری از افراد در جوامع امروزی به آن دچار  می شوند در این مقاله به راه های تشخیص، بهبود، درمان و دانستنی هایی پیرامون ورم معده می پردازیم. (بیشتر…)

ادامه مطلب

سلامتی

سرماخوردگی خود را با این روش ساده یک روزه درمان کنید

منتشر شده

در

سرماخوردگی

سرماخوردگی و یا سرماخوردن (به انگلیسی: common cold ) بیماری ساده اما آزاردهنده ای است. در ادامه روش هایی خانگی برای درمان سرماخوردگی فوری برایتان قراردادیم.

(بیشتر…)

ادامه مطلب
تبلیغات

برترین ها